پلاک ثبتی مناطق تهران

پلاک ثبتی مناطق تهران

در صورتی که ملک گمشده محسوب شود و یا اینکه حدود ملک بر روی زمین مشخص نباشد. لازم است هر چه زود تر برای جلوگیری از تجاوز به حدود ملک اقدام به تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی کرد. تهیه این نقشه برای ملکی در تهران با استفاده از پلاک ثبتی مناطق تهران ممکن است. در واقع لازم است از اسناد و مدارک ثبتی موجود استفاده شود.

تهیه این نقشه را می توان به کارشناس رسمی دادگستری که تخصص و تجربه لازم را دارد. و به مدارک و اسناد ثبی دسترسی دارد، سپرد. به جهت تهیه این نقشه کارشناس ابتدا عملیات جانمایی پلاک ثبتی را انجام می دهد. طریقه انجام این عملیات به این صورت است که ابتدا مدارک مالکیت ملک همانند بنچاق، سند دفترچه ای، قولنامه بررسی می شوند. تا در نهایت بتوان با استفاده از این اسناد، اسناد ثبتی مربوط به قطعه ثبتی ملک تشخیص داد.

با جانمایی پلاک ثبتی ملک بر روی زمین این حدود معلوم می گردد. بعد از مشخص شدن حدود ثبتی ملک بر روی زمین نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی قابل تهیه خواهد بود. این نقشه با استفاده از تجهیزات دقیق مثل جی پی اس دو فرکانسه برداشت و سپس با نرم افزار های مخصوص ترسیم می گردد. این نقشه مهر و امضا می شود و قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. تا سند تک برگ ملک نیز صادر گردد و مشخصات ملک در سیستم کاداستر نیز ثبت و ذخیره خواهد شد.

نقشه ثبتی چیست؟

برای شناسایی املاک و اراضی اراضی تقسیم بندی می شوند. هر یک از بخش های اصلی پلاک اصلی و پلاک فرعی برای قطعات فرعی در نظر گرفته می شود.

هر نقشه ثبتی از چند پلاک ثبتی تشکیل شده است و این نقشه در گذشته تهیه شده است و دقت بالایی ندارد به صورت کروکی های قدیمی می باشد. این نقشه ها با ابزار های غیر دقیق نقشه برداری و با متر کشی تهیه شده است. در این نقشه تمامی املاک به صورت مستطیلی در نظر گرفته شده است.  به عبارتی نقشه های ثبتی کروکی های قدیمی می باشند. که از پلاک های ثبتی یک منطقه ثبتی تهیه شده اند. در دو دسته نقشه های پلاکی و نقشه های تفکیکی قرار می گیرند. برای انجام جانمایی پلاک ثبتی از نقشه ثبتی استفاده می شود.

جانمایی پلاک ثبتی ملک

جانمایی پلاک ثبتی عملیاتی است که در طی آن اطلاعات ثبتی مکانی ملک معلوم می شود. در واقع ممکن است ملک گمشده باشد و آدرس معلومی نداشته باشد و یا حدود اربعه ملک بر روی زمین نا معلوم باشد. تا در نتیجه برای معلوم نمودن آدرس و حدود ثبتی ملک انجام جانمایی پلاک ثبتی ضرورت دارد. در واقع در سند قدیمی آدرس ملک و حدود ملک درج نمی شده است و همین امر باعث شده است. که مشکلاتی به وجود آید. بنابراین به حهت معلوم نمودن آدرس و حدود ثبتی ملک انجام جانمای پلاک ثبتی ضروری است. انجام این عملیات از عهده کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی بر می آید.

کاربرد جانمایی پلاک ثبتی ملک

  • تشخیص موقعیت دقیق ملک مفقود شده
  • تشخیص موقعیت ملک های قدیمی
  • تعیین مختصات ملک روی عکس هوایی
  • تعیین مرز ها و متراژ زمین

جانمایی پلاک ثبتی ملک برای اراضی زراعی

اراضی کشاورزی دارای سند مالکیت مشاعی می باشند. از گذشته های دور برای گرفتن سند اراضی پلاک ثبتی را محدود به عوارض طبیعی در نظر می گرفتند. در واقع اسناد قدیمی اسناد حد و حدودی می باشند و موقعیت دقیق در آن ذکر نشده است. در نتیجه برای اخذ سند اراضی زراعی لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. انجام این عملیات شامل مراحل زیر است:

  • مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری
  • انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک
  • میخ کوبی کنج های زمین
  • به دست آوردن مختصات نقشه یو تی ام
  • پرینت نقشه یو تی ام
  • اخذ سند تک برگ
  • بردن نقشه به اداره ثبت اسناد و آگهی آن در روزنامه
  • در صورتی که اعتراضی به آن وارد نشود سند ثبت می شود.

جانمایی پلاک ثبتی ملک برای اخذ سند تک برگی

برای اخذ سند تک برگ از اداره ثبت اسناد ضروری است که مدارکی را تهیه و ارائه داد. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام است. در صورت معلوم بودن حدود اربعه ملک و قرارگیری ملک در بافت منظم شهری تهیه نقشه یو تی ام ممکن خواهد بود. اما ممکن است ملک در بافت منظم شهری قرار نگرفته باشد و حدود اربعه ملک معلوم نباشد. در نتیجه برای معلوم نمودن حدود اربعه و دیوارکشی ملک و تهیه نقشه یو تی ام لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود.

جانمایی پلاک ثبتی عملیاتی است که در نهایت سبب مشخص شدن حدود پلاک ثبتی خواهد شد. جانمایی پلاک ثبتی توسط کارشناس رسمی دادگستری قابل انجام می باشد. این کارشناس با دسترسی به اطلاعات ثبتی منطقه تمام مدارک مربوط به ملک را جمع آوری می کند. تا در نهایت پس از بررسی حدود مربوط به پلاک ثبتی مشخص شود. با مشخص شدن حدود ثبتی جانمایی آن روی زمین انجام می شود و در نتیجه حدود پلاک ثبتی معلوم می شود. سپس ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. در ادامه با اتمام برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. در نتیجه اخذ سند تک برگ از اداره ثبت اسناد ممکن خواهد بود.

جانمایی پلاک ثبتی ملک گمشده

در صورتی که تنها سند ملک موجود باشد و آدرس ملک نا معلوم باشد به جهت انجام جانمایی پلاک ثبتی لازم است اقدام شود. انجام این عملیات از عهده کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی بر می آید.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی اسناد و مدارک قدیمی گرد آوری می شود و با توجه به پلاک ثبتی مناطق تهران اسناد ثبتی از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می شود. در نهایت با جانمایی نقشه ثبتی ملک حدود و آدرس ثبتی ملک معلوم می شود. سپس نقشه یو تی ام تهیه می شود. و امکان اخذ سند تک برگ برای ملک وجود خواهد داشت.

 

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما